Den første ferieuka

I dag har vi stått opp grytidlig, tatt med oss barn og kofferter og tatt t-bane og tog og fly og båt og bil (puh!) til huset til Ståles foreldre i Efjord. Det var så utrolig fint å komme hit nå, kjenne sjølufta og se de store fjellene som jeg etter hvert kjenner så godt og føler at er litt mine også, selv om jeg ikke har vokst opp her slik som Ståle har. De siste ukene har vært ganske hektiske, det er virkelig ikke bare bare å pusse opp med to små barn i huset. I går kom vi hjem etter ei fin uke på Nordvestlandet, til nymalt leilighet! Mens vi var borte forrige uke har en maler helsparklet og malt veggene, og det ble så fint. Vi landet forresten på litt andre farger enn jeg viste dere her. Kjøkkenfargen beholdt vi, men stua ble lyseblå, og gangen grønn.Gleder meg til å vise dere når vi kom hjem. Men først tenkte jeg å vise dere noen fine glimt fra ferieuka vår på Nordvestlandet!

Den første delen av uka var vi på hytta til mamma og pappa på Frei. Når vi er der passer jeg alltid på å reise til Aure for å besøke kusina mi Lisabeth, som var min sommerbestevenn i oppveksten. I voksen alder har vi bare blitt enda bedre venner, og nå har vi begge våre egne familier. Skulle ønske vi kunne møtes så mye oftere, så de timene vi får sammen hver sommer gjemmer jeg i hjertet mitt.

Vi fikk deilig salat og brød med god ost. På brien er det syltet rabarbra, SÅ godt. Vi fikk med oss et glass hjem.

Også var det kaker. Og kaffe, så klart.

Ylva og Orvar har kost seg ute i hagen rundt hytta. Ylva med å oppdage gress og nyte å kunne krabbe hvor hun vil. Orvar med å løpe gjennom vannspreder og spille boccia.

Det ble mye kos. Jeg synes det er så fint å ta med barna mine til det som var mitt sommersted som barn. Jeg kjenner hver stein og hvert tre i hagen, og det knirker i gulvene og lukter akkurat slik som det gjorde for tjue år siden.

Mot slutten av uka dro vi videre til Ålesund. Vi bodde på et hotell med utsikt mot sjøen, hvor Hurtigruta la til kai rett utenfor vinduet. Det syntes Orvar var stas.

Vi skulle først og fremst besøke familie i Ålesund, men vi rakk å utforske byen bittelitt også. En kveld spiste vi middag på Søstrene Fryd, og det kan jeg anbefale! Masse god vegetarmat. Og store glass med appelsinjuice. I morgen blir denne fine lille fyren her fire år! Så rart å tenke på.